Napi üzemeltetés során sok esetben csak reaktívan tudunk egy-egy hálózathoz köthető hibára reagálni, de ez már sokszor késő. Általában az üzemeltető személyzet a HelpDesk-en keresztül értesül egy-egy hibáról, ráadásul a hibabejelentések nagy része sokszor műszakilag kevés használható információt tartalmaznak („nem megy az internet”, „lassú a hálózat”, …). Tisztelet a kivételnek.

Ezesetben tehát nem csak későn értesülünk a hibáról, de sokszor még csak pontos információnk sincs, hogy pontosan milyen szolgáltatással van probléma, annak gyökerét pedig hol érdemes keresni a hálózatunkban – ha egyáltalán a saját rendszerünkben van a probléma forrása. A hibadetektálási időn kívül tehát még a hibamegoldási idő is növekedhet.

Az IXIA által fejlesztett Hawkeye hálózatmonitorozó rendszer abban segíthet, hogy bizonyos hibákról – trendek alapján – már azelőtt értesüljünk, mielőtt azt a végfelhasználók észrevennék, például:

  • a trendek alapján egyre lassul az egyik belső DNS serveren a DNS névfeloldás
  • bizonyos weboldalak IP elérhetősége csúcsidőben lelassul, majd a serveren lévő weboldal letöltési sebessége is alacsony sávszélességgel történik
  • bizonyos Office365 alkalmazások Interneten keresztüli elérhetősége szélsőséges válaszidőkkel történik meg
  • a hálózaton bizonyos kiemelt forgalmi osztályok nagyobb késleltetést vagy csomagvesztést szenvednek
  • Microsoft Teams, vagy Skype for Business hang/video hívások minősége egy-egy viszonylaton csökkenő MOS értéket mutat
  • VPN kapcsolaton keresztül a belső file serverről az FTP átvitel bizonyos időszakokban egyre lassabb
  • a WIFI hálózatra egyre lassabban lehet csatlakozni

A fenti példák csak egy szűk részét képezik annak a repertoárnak, amivel a Hawkeye rendszer rendelkezik, valójában ennél több és nem csak közép- és nagyvállalatoknak, de akár szolgáltatóknak is hasznos, előre definiált szintetikus tesztesetet konfigurálhatunk fel egy-egy viszonylaton, vagy egyszerre több viszonylaton is. A probe-ok (melyek IP szinten ugyanott vannak, mint a felhasználók) által végrehajtott tesztek eredményei alapján pedig riportokat generálhatunk, az egyes küszöbértékek átlépése pedig riasztást is generálhat (SNMP, e-mail). De hogyan is áll össze ez a rendszer?

A főbb komponensek az alábbiak:

  • Hawkeye Management Server
  • Hawkeye Agent-ek

Szoftveres végpontok, melyek az alábbi operációs rendszerekre telepíthetők:

windows-icon
inux-icon
osx-icon
vmware-icon
ios-icon
android-icon

A rendszer konfigurációja a központi Hawkeye menedzsment serveren történik, mely egy virtuális környezetbe telepíthető image formájában érkezik. Telepítés után innen tudjuk a Hawkeye probe-okat menedzselni, illetve teszteket indítani és ütemezni.

A rendszer alapértelmezett dashboard-ja*:

*hogy ne legyen minden hibátlan, bizonyos tesztesetek küszöbértékeit szigorúbbra állítottuk, hogy biztosan legyenek szemmel látható mennyiségű sikertelen tesztek a rendszerben

A szoftveres végpontok akár végfelhasználói eszközre is telepíthetők (PC, okostelefon, Raspberry Pi), így néhány perc alatt megbizonyosodhatunk egy-egy felhasználó vélt vagy valós panaszáról: futtathatunk TCP vagy UDP alapú szintetikus sávszélesség mérést egy másik probe felé, vagy emulálhatunk egy MS Teams hívást hogy lássuk, milyen minőségi paraméterek mentén bonyolódott le egy hívás.

Az alábbi példában egy dolgozónál lévő, céges Windows 10-es laptop-ra telepítettük az ingyenesen elérhető IXIA Performance Endpoint alkalmazást, majd megadtuk az IXIA Hawkeye server IP címét. Mivel mostanában a Home Office virágzását éljük, a dolgozó laptopja VPN-en keresztül csatlakozik a cég belső infrastruktúrájához, így tud kommunikálni a cég belső hálózatán lévő Hawkeye Serverrel.

Meg is jelent a Windows-os laptop a probe-ok között szoftveres probe-ként:

Néhány perc alatt beállítható, hogy pl. 12:00 és 16:00 között a laptop hajtson végre egy-egy 30 másodpercig tartó MS Teams hívást a cég belső hálózatán lévő virtuális probe felé 5 perces gyakorisággal:

Az itt generált szintetikus Teams forgalom jellemzői teljes mértékben megegyeznek az éles környezetben, felhasználói eszközökön is futó Teams forgalom jellemzőivel, az IXIA ezt a Microsoft-tal is validáltatta. Amennyiben szükséges, tudunk változtatni bizonyos paramétereket, küszöbértékeket, esetleg riasztást állíthatunk be, mielőtt a tesztet elindítjuk. A tesztek során a felhasználó semmit nem vesz észre abból, hogy a gépe éppen szintetikus Teams tesztet hajt végre, a laptopon nincs lehetőség sem a teszt figyelemmel követésére, sem annak módosítására. A tesztek eredményei több módon is figyelemmel követhetők.

Egyrészt, minden tesztünk valós időben megjelenik a Test Results menüpont alatt:

Itt akár egyesével is megvizsgálhatjuk a teszteredményeket. Másrészt, lehetőségünk van 1-1 kiválasztott tesztesetről látványos grafikonokon megjeleníteni annak metrikáit:

A fenti screenshot a teszt csak egy metrikáját, a csomagvesztést mutatja a laptop -> HUB2 Hawkeye probe között, de a bal oldali menüsorban látszik, hogy sok egyéb más átviteli jellemző is rögzítésre került a rendszer által. Ezek mindegyike megjeleníthető. Fenti tesztről HTML és PDF alapú riport is generálható.

Bár a fenti teszt csak egy viszonylatot mér, könnyen kiterjeszthetnénk ezt több helyszínre, szélesebb időintervallumra, helyszíneként pedig akár több párhuzamos hívást is bonyolíthatnánk, így meggyőződhetnénk róla, hogy még a szolgáltatás bevezetése előtt cégünk valamennyi telephelyén megfelelő minőségű-e az adatátvitel ahhoz, hogy Teams használatával kommunikáljanak a kollégák, vagy esetleg még hálózati szinten további finomhangolásra, esetleg kapacitás-bővítésre van szükség mielőtt a szolgáltatás élesbe állna.

Egy későbbi cikk keretében bemutatunk további, a rendszerben elérhető tesztesetet, igyekszünk támpontot, ötletet adni, hogy milyen további esetekben lehet hasznos a rendszer használata nem csak vállalati, de akár szolgáltató partnereink számára is.

Kérdéseket intézhet, észrevételeket küldhet a Kontron szakértőinek, kérem vegye fel velünk a kapcsolatot!

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Scroll to Top