A CAD termékek értékesítési folyamata során gyakran előfordul, hogy a potenciális ügyfél mérnöki vezetője szeretne megbizonyosodni arról, hogy a szoftver az általános szoftverbemutató adta körülményeken kívül is reklámozott módon működik-e.
Erre általában egy egynapos bemutató keretein belül kerül sor, ahol az alkalmazásmérnökök elmennek az ügyfél telephelyére és helyben mutatják be a szoftver működését és élőben modellezik le az ügyfél termékét.
A vezető általában röviddel a bemutató kezdete után érkezik ellenőrizni, hogyan halad a tervezett modellezés, de azt tapasztalja, hogy a modellezés nem történt meg, sőt még csak el sem kezdődött. Úgy tűnik a mérnökök csak az időt vesztegetik beszélgetéssel és a táblára firkálással.
Valójában azonban a bemutatót végző mérnökök tapasztalatból tudják, hogy egy rugalmas modell rövid időn belüli elkészítéséhez először néhány alapvető kérdésre kell választ kapniuk.
Az alábbiakban részletesen bemutatjuk azokat a kérdéseket, melyeket érdemes megvitatni már a tervezés megkezdése előtt.
Mik a tervezési követelmények?
Példaként tekintsük azt a terméket, amelynek köszönhetően a világ produktív tud maradni. Mégpedig a kávéfőzőt.
A kávéfőző esetében az egyik nyilvánvaló követelmény, hogy képes legyen egy adott mennyiségű víz tárolására. Ezen a fontos tényezőn kívül vannak méretbeli korlátozások is. El kell férjen a konyhapulton és ne foglaljon túl sok helyet a boltok polcain. Továbbá biztonsági követelmény, hogy nem borulhat fel, amikor tele van vízzel.
Mindezt, és még sok mást is, úgy kell megvalósítani, hogy közben egy vizuálisan is tetszetős terméket fejlesszünk ki a végfelhasználó számára.
Hogyan épül fel a csapat?
A termékfejlesztési munkában részt vevő csapatnak és a feladataik elvégzéséhez használt eszközöknek nagy hatása van a terméktervezési folyamat megtervezésre. Elképzelhető, hogy a tervezőcsapat egyetlen főből áll, aki a termék gyártásához papíralapú rajzokat küld ki a helyi gépműhelynek. Azonban a tervezőcsapat akár száz főből is állhat, akik világszerte szétszóródva dolgoznak, különböző CAD-, illetve CNC-eszközöket használnak.
A megoldandó probléma itt annak meghatározása, hogy a csapattagoknak mikor és milyen formátumban van szükségük az információra a munkájuk hatékony elvégzéséhez.
Milyen feladatokat kell elvégezni a terméktervezés támogatásához?
Szükség van-e például végeselemes modellre? Ha igen, akkor szükséges lehet a modell egyszerűsítése, az elemzőeszköz munkájának megkönnyítése érdekében. A kávéfőzőnk esetében egy olyan öntő üzem bevonása is szükséges lehet, amely képes felhasználni a szilárdtest modelleket az alkatrész gyártásához szükséges műanyag fröccsöntőforma geometriájának létrehozásához, vagy szükség lehet műszaki illusztrációkra, animációkra annak bemutatásához, hogy miként kell összeszerelni a gyártósoron, illetve használni a kész terméket a konyhájában.
A korai tervezés lehetővé teszi, hogy minden érdekelt felet bevonjon a munkába már a tervezési folyamat korai szakaszában.
Mi változhat?
Lehetetlen megjósolni minden lehetséges változást, amely a fejlesztés megkezdése után bekövetkezhet. De a tapasztalatok alapján általában meg tudjuk ezeket becsülni és úgy tervezhetjük a modellejeinket, hogy azok igazodni tudjanak a változásokhoz.
A kávéfőzőnk esetében az értékesítési csapat igényelheti, hogy 16 csésze kávét lehessen lefőzni egy időben, a 12 helyett. Ha ezt a lehetséges változást a fejlesztési ciklus során figyelembe vesszük, akkor a változtatás kevés következménnyel jár, vagy egyáltalán nem befolyásolja a későbbi eredményeket.
Hogyan történik a termékinformáció kezelés?
Még az egyszemélyes tervezőcsapat is akadályokba ütközhet PDM-rendszer nélkül. A fájl mappák egyszerűen nem tudják kezelni azokat a kommunikációs követelményeket, amely egy szilárd modell és az abból a modellből születendő végtermék között a háttérben zajlik. Így felmerülnek a következő kérdések. Biztos benne, hogy a gyártócsapata a modell legújabb verziójával rendelkezik? A legfrissebb verzióval dolgozott legutóbb, amikor folytatva a munkát, hozzáadta a frissítéseket?
A drága hibák elkerülése az egyik oka annak, hogy a legtöbb vállalat szerint a PDM és PLM rendszerek megérik a befektetést.
A legjobb eredmények érdekében: Legyen terve!
Szerencsére csak keveseknek kell egy nap alatt a semmiből felépítenie és módosítania egy összeállítást. Mégis, a legtöbben nem kapnak annyi időt, amennyit szeretnének vagy amennyire szükségük lenne. Szerezzen előnyt azzal, hogy már a folyamat legelején felteszi a szükséges kérdéseket.