MODUL 1
IPAR 4.0 MINIAKADÉMIA
5 indok, amiért érdemes belevágni a digitalizációba
Az első modulban 5 indokot ismerhet meg, amiért érdemes belevágni a digitalizációba!
Az Ipar 4.0 nem csupán egy jól hangzó kifejezés, hanem olyan módszerek, technológiák és újszerű megközelítések összessége, amely gyökeresen megváltoztatja a képet arról, ahogyan eddig a gyártásra, vagy az üzleti folyamatokra gondoltunk
1. Átlátható működés
A digitalizáció segítségével láthatóvá válik valós idejű és megbízható adatok alapján, mi folyik valójában egy üzemben. Segítségével pontosan tisztában lehet többek között azzal, hogy éppen abban a pillanatban melyik terméket, milyen hatékonysággal gyártanak a gyártóberendezései, mikor szorulnak karbantartásra, hány darab termék volt megfelelő minőségű, selejt vagy éppen utómunkált, illetve milyen hatékonysággal dolgoznak a munkavállalói.

TIPP: Amikor egy gyártó vállalat manuális adatgyűjtésről áttér az automatizált adatgyűjtésre, a tapasztalatok alapján az az alkalmazottak produktivitására is hatással van. Már azzal, hogy láthatóvá válik egy gyártó berendezés valós idejű kihasználtsága és előkerülnek a rejtett tartalékok, a pszichológiai ráhatás eredményeként az operátorok munkahatékonysága akár 10%-al is nőhet, ami azonnali megtérülést eredményez.
2. Kevesebb papír, megbízható információ, könnyebb döntés
Egy gyártó vállalat mindennapjaiban a folyamatos információáramlás mellett rengeteg adminisztrációs munka történik bármelyik területről is legyen szó; akár a beszerzésről, logisztikáról, minőségügyről vagy a gyártószintről.
A papír alapú adatrögzítés és az excel táblázatok kiváltásának segítségével a munkavállalók hatékonysága megnő, mert idejüket értékteremtőbb feladatokra fordíthatják, mint a napi több órás adminisztrációs munka. Az összes releváns információ valós időben megbízhatóan, jogosultságtól függően egy közös csatornán elérhetővé válik. Nem csak a kommunikációs folyamatok javíthatóak, hanem a döntéshozást is egyszerűbbé teszi, akár lokációtól függetlenül üzleti út során is. Mindezek mellett a környezetvédelemért is sokat tehet, ha nyomtatás miatt kevesebb papírt használ fel és ezáltal a költségeket, kiadásokat is csökkentheti.

TIPP: Azt gondolnánk, hogy így a negyedik ipari forradalom küszöbén állva az okos kütyük világában a gyártó vállalatok papír alapú adminisztrációja már a múlté. Azonban a gyárak jelentős részénél még ma is a különböző munka- és ellenőrzési utasítások kifüggesztve vannak a munkaállomáson, az operátorok különböző formokra tollal írják az eredményeket, amiket utólagosan külön erre a célra felvett alkalmazottak rögzítenek excel táblázatokba, amiket mások tovább elemezhetnek. Ez a folyamat rendkívül időigényes és rengeteg hibalehetőséget hordoz. Nem beszélve arról, hogy mekkora bosszúságot okozhat egy audit során, ha nem valós adatot mutatunk be, vagy éppen nem az aktuális verziójú dokumentum érhető el.
3. Gyors megtérülés a gyártási hatékonyság növelése által
Egy Ipar 4.0 bevezetés során érdemes kisebb projektekkel kezdeni, amelyek úgynevezett ,,quick win”-eket, gyors megtérüléseket hoznak. Erre építhezve lehet a megoldásokat lépésről lépésre kibővíteni további fejlesztésekkel, akár a prediktív karbantartás irányába.
Ilyen gyors megtérülést eredményező projekt lehet egy 1-3 hónap közötti időtartamú pilot, ami során egy kiválasztott gyártóberendezés kritikus gyártási paramétereit automatizáltan, valós időben gyűjtheti, elemezheti és vizualizálhatja ezzel láthatóvá válnak a szűk keresztmetszetek, hibalehetőségek és fejlesztési pontok.

TIPP: A gyártó cégek rendelkezésére már most is hatalmas, de kihasználatlan adatvagyon áll, aminek már az alapszintű feldolgozásával javíthatják hatékonyságukat a problémás területek gépi azonosításával, csökkenthetik és kiküszöbölhetik a felesleges állásidőket és optimalizálhatják a karbantartásokat is. A pontos gyártási adatok lehetővé teszik a valósidejű gyártásütemezést, ami drasztikusan lecsökkenti a tervezéssel eltöltött időt, illetve jelentősen növeli a géphatékonyságot az optimális ütemezés által.
4. Csökkenthető a munkaerőhiány
Napjainkban az egyre nagyobb mértéket öltő globális munkaerőhiány a vállalatok szerint a legjelentősebb üzleti kockázatok között foglal helyet.
A negyedik ipari forradalom egyik velejárója a folyamatok lehető legnagyobb mértékű automatizálása, a robotok drasztikus térnyerése, ami alkalmas lesz a hiányzó emberi-munkaerő pótlására. Azonban azt is látni kell, hogy a robotok kapacitás kiegészítésként szolgálnak és nem feltétlenül érdemes minden folyamatot automatizálni, így a robotok mellett kisebb mértékben, de továbbra is szükség lesz az emberi munkára, bár a korábbiakhoz képest más munkakörben, más elvárásokkal.

TIPP: A robotok jelentősen növelhetik a termelékenységet, a gyártósor hatékonyságát, azonban a robot vásárlás egy igen költséges beruházás. Ezt figyelembe véve mielőtt befektet egy ilyen volumenű fejlesztésbe javasolt szimulációs szoftver alkalmazásával készíteni egy saját gyártófolyamatára szabott tanulmányt, ami segít azonosítani a gyártóüzem azon területeit, ahol valóban érdemes lehet robotizálni, illetve egy pontos képet kap arról, hogy milyen megtérüléseket hozhat a jövőre vetítve.
5. Magasabb szintű ügyfélkiszolgálás
Egy innovatív szellemben működő gyár az ügyfélkapcsolatokra is pozitív hatást gyakorol és mivel minden releváns adat valós időben bárhonnan elérhetővé válik, ezért a vevői bizalom is megnő. Egy Ipar 4.0 gyár gyorsabban tud reagálni a változó vevői igényekre, képes megfelelni a vele szembe támasztott magas minőségi követelményeknek. Az összetett gyártási folyamat eredményeként létrejövő termékeket minden előállítási fázisában kontrol alatt tudja, ezzel biztosítva hogy időben, megfelelő mennyiségű és minőségű végtermék kerüljön kiszállításra a vevőhöz.
A termékek IoT funkciókkal való ellátásának köszönhetően a használatba vételt követően is képesek valós idejű adatokat szolgáltatni önmagukról, ami által lehetőség nyílik minden egyes termék különböző paraméter értékeinek jellegzetességeit elemezni és azokat egymással összehasonlítani. Az okos termékek lehetővé teszik új üzleti modellek bevezetését is, úgy mint például emelt szintű prémium szerviz szolgáltatások, vagy automatizált újratöltési szolgáltatás. Emellett az adatok és előrejelzések felhasználhatóak a szervizfolyamatok automatizálására és szerviz igények prediktív előrejelzésére, így növelve a vevői elégedettséget.

TIPP: A vevői elvárások évről évre nőnek beszállítóik felé, egyre több és pontosabb információt szeretnének kapni a termékeikről. Ennek eredményeként az elkövetkező években a folyamatok digitalizációja nem egy lehetőség lesz, hanem egy elvárás. Azok a vállalatok, akik felismerik ezt és időben rálépnek az Ipar 4.0 felé vezető útra lesznek a jövőben versenyképesek és sikeresek.
Kvíz & Nyeremény
Minden modul végén adott témában a rövid kvízt sikeresen kitöltők között értékes mBot robot -ot sorsolunk ki!

Szerencsés nyertesek

1.modul
Cziperle János

2.modul
Borbélyné Varga Edina

3.modul
Kustán Dániel

4.modul
Bekes Csaba

5.modul