A gyártók joggal támaszkodnak az ERP- és PLM-rendszerekre, az üzleti tevékenységük irányításában. Az ERP lehetővé teszi többek között a pénzügyek kezelését, a beszállítók és partnerek összekötését, a megbízható tervezést és ütemezést, valamint az alapvető gyártási folyamatok optimalizálását. A PLM nyújtja azt a nyomonkövethetőséget és azokat a folyamatokat, amelyekre a vállalaton belüli csapatoknak és rendszereknek szüksége van a termékadatok hozzáférhetőségének és megbízhatóságának biztosításához. Ezáltal gyorsabb piacra jutást, alacsonyabb költségeket és magasabb minőségű termékek gyártását teszi lehetővé.
Sok gyártó nem tudja, miként dolgozza ki és vigye véghez azt a stratégiát, amely segítségével mind az ERP-ből, mind a PLM-ből a legtöbbet hozhatja ki. A PTC úgy véli, hogy mindkét rendszernek rendkívül fontos szerepe van és hogy a két rendszer megfelelő összehangolásával és skálázásával jobb eredményeket lehet elérni, mint, amit bármelyik rendszer önmagában képes lenne nyújtani.
Sajnos egyes gyártók olyan kompromisszumokat kötnek, amelyek megakadályozzák őket abban, hogy teljes mértékben kiaknázzák ezen rendszerek előnyeit. Ennek oka nagy részben az, hogy a két terméket a vállalat különböző részeit kiszolgáló, különálló megoldásokként kezelik. Sok esetben a gyártók kénytelenek ezt a megközelítést alkalmazni, mivel ezek a rendszerek gyakran különböző struktúrákat használnak az adatok rögzítésére. Azonban azáltal, hogy felismerik annak szükségességét, hogy ezek a létfontosságú rendszerek azonos információkat tartalmazzanak, a gyártók nagy erőfeszítések árán kézzel viszik be az adatokat, hogy a szinkronban tartsák a rendszereket. Ennek következtében nagy esély van a hibákra, melyek negatívan befolyásolják az időt, a költségeket és a minőséget.
Az ERP és a PLM rendszerek integrációjának fontossága
Bár az ERP- és a PLM-rendszerek különböző üzleti igényeket támasztanak, mégis kiegészítik egymást. Ennek alapján fontos összekapcsolni őket a zökkenőmentes digitális értéklánc létrehozásához. A termék megtervezése után az ERP segítségével kezelhetők a további tevékenységek, mint a termelési erőforrástervezés, illetve a pénzügyek. A PLM és az ERP rendszer integrálásával kiküszöbölhetők a problémák, amelyek abból adódnak, hogy az adatokat és folyamatokat a két rendszerben külön kezelik, valamint biztosítható, hogy a vállalaton belül mindenki a legfrissebb termékadatokat használja.
Ezért nem meglepő, hogy egyre több gyártó integrálja egymással a PLM és az ERP rendszereket a hatékonyság és a termékadatok minőségének javítása érdekében.
A két rendszer közötti integráció biztosítja, hogy minden funkció hozzáfér a darabjegyzékekhez (BOM adatokhoz), valamint a PLM rendszerben tárolt termékfejlesztést támogató adatokhoz. Továbbá a PLM rendszer képes folyamatkövetési és gyártási terveket létrehozni, így az ERP rendszerrel való integráció segíthet a kulcsfontosságú upstream és downstream folyamatok összekapcsolásában és javításában.
A PLM és ERP rendszerek megfelelő integrációjának eredményeképpen a vállalatoknak lehetősége van a zökkenőmentes és folyamatos innovációra.
Az alábbi példák bemutatják, hogy milyen előnyökkel jár mind az ERP, mind a PLM felhasználók számára a két rendszer integrációja és mennyiben segíti a döntéseiket:
- Ahelyett, hogy a PLM információkat az ERP rendszerekben tárolnák a munkafolyamatok vezérlése érdekében, az ERP felhasználók közvetlenül a PLM rendszerből elérik azokat.
- Ahelyett, hogy az ERP adatokat a PLM rendszerben tárolnák, a PLM felhasználók – például az alkatrészköltség- és darabszámadatokkal dolgozó mérnökök – az integrációnak köszönhetően közvetlenül az ERP rendszerből elérik azokat.
Az SAP és a PLM szinergiáinak felszabadítása
Sok vezető gyártó már felismerte az ERP- és PLM-rendszerek integrációjának előnyeit. Ismerjen meg néhány való életből vett példát arról, ahol az ügyfelek integrálták az SAP és a PLM rendszerüket.
A Nidec Global Appliance, a legnagyobb hűtőipari kompresszorgyártó, jelentősen csökkentette a duplikációval járó problémáit a Windchill (a PTC díjnyertes PLM megoldásának), valamint az SAP rendszer integrációjának köszönhetően. Az integráció előtt a fejlesztőknek külön-külön kellett bevinniük a Windchill PLM, illetve az SAP rendszerbe a munkájukat, ami megduplázta az erőfeszítéseket és növelte a hibák valószínűségét. Ráadásul, mivel az SAP-ban lévő adatok különböztek a Windchill-ben lévő adatoktól, a dolgozók nem voltak biztosak abban, hogy melyik adatok a hitelesek.
Ez nem zavarta meg az egyes projekt csapatok munkáját, azonban vállalati szinten hibákat okozott a folyamatellenőrzés, a beszállítói ellenőrzés hiánya miatt. Például egyetlen alkatrész két különböző összeszerelési lépéshez is hozzárendelhető, vagy egy összeszerelési lépéshez akár két különböző alkatrészt is szükséges lehet. A bizonytalanság, hogy a Windchill PLM vagy az SAP rendszer a hiteles forrás, késleltette a termékek piacra juttatását. Azonban a PLM és az SAP rendszerek közötti integrációnak köszönhetően a Nidec zökkenőmentesen át tudja emelni a terveket a tervezésből a gyártásba, mivel a BOM és a kapcsolódó munkautasítások szinkronban vannak.
A Vaillant Group, a fűtés, szellőzés és légkondicionálás területén, világszinten piac- és technológiai vezető vállalat, több különböző tervezési és termelékenységi szoftverplatformot használ, mind a CAD (PTC Creo, AutoCAD, Mentor), a PLM (Windchill), valamint az ERP (SAP) területén. Korábban kézzel végezték a folyamat- és adatkezelési feladatokat, többségében táblázatok és e-mailek kombinációjával. Így jelentős erőfeszítést igényelt az anyagjegyzékek, 3D CAD modellek, 2D CAD rajzok, műszaki specifikációk, egyéb dokumentumok és a jóváhagyási folyamatok kézi nyomonkövetése. Ezenkívül a dokumentumok és a dokumentumokon belüli információk kézi keresése nehézkes volt.
A Windchill PLM és az SAP integrálásával a Vaillant mostantól automatikusan beemeli a termékadatokban (beleértve a gyártási darabjegyzékeket is) bekövetkezett változásokat az ERP rendszerébe. Az SAP és a Windchill integrációját követően a Vaillant 2019 januárjától 2019 decemberéig 25%-kal csökkentette a folyamatok átlagos lefutási idejét.
A Bosch Rexroth, a hajtás- és vezérléstechnológiák globális gyártója létrehozott egy egyszerű felhasználói felületet (UI), amely kombinálja a közvetlenül az SAP-ból betöltött alkatrészlistákat a Windchill-ben tárolt információkkal (nyomaték, nyomás stb.). A Bosch a ThingWorx Navigate Apps alkalmazást használja, amely lehetővé teszi a downstream ERP-rendszerek felhasználói számára, hogy hozzáférjenek a Windchill adatokhoz anélkül, hogy az adatokat át kellene vinniük vagy duplikálniuk kellene a másik rendszerbe.
A Bosch Rexroth felhasználói felülete tartalmaz egy interaktív 3D modellt, amely támogatja a kijelölést, a kiemelést, a megjegyzések és animációk létrehozását. Még a nem mérnök felhasználók is könnyen létrehozhatnak, kereshetnek és letölthetnek dokumentumokat a Windchillből. Ezen túlmenően a Bosch Rexroth megszüntette a korábban a szerelési dokumentumok létrehozásához és az alkatrészlistához kapcsolódó összes dokumentum összegyűjtésével járó kézi munkát.
A VCST, a hajtáslánc- és fékalkatrészek világszínvonalú autóipari beszállítója, a ThingWorx Operator Advisor alkalmazást használja. Ez a speciális alkalmazás lehetővé teszi, hogy a munkautasítások hozzáférhetők legyenek a Windchillből, biztosítva, hogy a műhelymunkások mindig 3D-alapú és naprakész, az SAP-ból származó munkamegrendelési információkkal összekapcsolt munkautasításokkal rendelkezzenek. Segítségével a VCST az egész vállalatra kiterjedő digitális folyamatosságot alakít ki. Ez a megoldás javította a szerelősori munkák végrehajtását és nyomonkövetését, a berendezések nyomonkövetését, a karbantartás végrehajtását és a minőségellenőrzést.
Amint ezek a példák illusztrálják, az ERP és a PLM rendszerek egymást kiegészítő természetének kihasználásával ezen gyártók előtt lehetővé válik az a digitális átalakulás, amely versenyelőnyt biztosít számukra. Az üzlet különböző részei közötti elválasztó falak lebontásával ki tudják használni az innovációban rejlő összes lehetőséget a szervezeten belül.