A tisztaság mindig közegészségügyi és dolgozói prioritás volt a cégek számára, de a COVID-19 világjárvány nyilvánvaló okokból felnagyította a jelentőségét. Minél nagyobb a létesítmény, annál nagyobb a kihívás is – a por, a beivódott kosz és a baktériumok nem várják meg míg a karbantartó csapat körbeér és elég kellemetlen, ha véletlenül kimarad egy folt.
Az ontarioi Avidbots a Neo, vagyis a világ vezető, nagy, közösségi terek (repterek, bevásárló központok, kórházak, egészségügyi intézmények, gyárak, iskolák, raktárak) takarítására alkalmas, teljesen önálló padlótisztító robotjának tervezője. A világ legforgalmasabb repterei – többek között 5, a Skytrax 2020-as World Airport Awards 10-es listájáról – használja a cég Neo robotjait. Továbbá olyan multinacionális cégek, mint a 3M, a GE, a Toyota, a DHL és a Hitachi szintén az önálló padlótisztító robotot alkalmazzák a tiszta és biztonságos munkakörnyezet biztosításához.
A Neo 2 az Avidbots önálló padlótisztító robotjainak nyolcadik generációja
A távolról monitorozott fertőtlenítő robotok nem akarják kiváltani az emberi karbantartó munkaerőt, hanem lehetővé teszik számukra, hogy összetettebb, magasabb képzettséget igénylő feladatokat tudjanak ellátni.
Az Avidbots mesterséges intelligencia (AI) platformjával felerősített Neo 2 folyamatosan észleli a környezetét és képes eligazodni az akadályok között, ki tud kerülni bárkit és bármit. Ez a képesség rendkívül hasznos a bejósolhatatlan környezetekben, mint a raktárak az állandóan mozgó munkásokkal és targoncákkal. Az alábbi videóban az látható, hogy a robot miként reagál arra, ha egy dolgozó kihúz egy széket az asztal mellől és a terem közepén hagyja.
Ismerje meg a Neo 2-t! Magasszintű robotika. Magas szintű takarítás az Avidbots-tól a Vimeo-n
A kommunikáció nagyobb kihívás, mint a tervezési folyamat
Az Avidbots termékfejlesztő csapata a PTC Onshape felhő alapú SaaS platformját választotta a mérnökei és a folyamat többi résztvevője közötti zökkenőmentes kommunikáció megvalósításához.
A Neo 2 az Avidbots fertőtlenítő robotjainak nyolcadik generációját képviseli. A legfrissebb iterációk a Neo takarítási képességeinek javítására és az önállóságának további erősítésére fókuszáltak.
„Az akadályok elkerülésére irányuló technológiánk egyedülálló az iparban és megkülönböztető faktornak számít a piacon.” – mondja Ian Gardiner, a mechatronikai mérnökségi csoport senior mechanikai mérnök specialistája. „A padlótisztítók évtizedek óta léteznek. A padlótisztító fogalmát nem mi találtuk fel, csak az önállóságukat.”
Gardiner szerint a frissített terméktervezet adatainak megosztása a belső részlegeik és a külső partnereik között korábban nagyobb kihívás volt, mint maguk a mechanikai mérnöki feladatok.
„A tervező csapatunk minden nap az újításokon dolgozik. Tudjuk mit szeretnénk létrehozni. A kihívás a gyors iterációk vállalaton belüli kommunikációja volt.” – mondja Gardiner. „És nem csak az itthoni létesítményben, hanem a világszerte jelenlévő csapatok között is, mivel partnerekkel is dolgozunk.”
„Szerettük volna, ha biztonságosan tudjuk világszerte egymás között megosztani a termék-, alkatrész adatokat és az építési specifikációkat. A vállalaton belül van fizetési, gyártási, szolgáltatási és felhasználó támogatási csapatunk. A vállalaton kívül pedig az viszonteladókkal és a szervizpartnerekkel dolgozunk. Nekik pontos, naprakész adatokra van szükségük ahhoz, hogy a lehető legjobb munkát végezhessék. Az egyik oka az Onshpe-re váltásnak az volt, hogy támogatni tudjuk az együttműködést és az adatmegosztást.” – tette hozzá Gardiner.
A váltás
A vállalat termékfejlesztő csapata 2020 elején váltott át a PTC felhő alapú termékfejlesztési platformjára, az Onshape-re, miután elege lett abból, hogy a fájl alapú, on-premise CAD rendszerük lelassította a kommunikációt.
„Az emailek és a táblázatok adták az információ megosztásunk alapját, azonban a régi CAD rendszerekben rengetek információ veszik el a rendszeren belül. Kiegészítő licencek és/vagy további bővítmények vásárlására van szükség ahhoz, hogy a CAD használható legyen. Tehát exportálnunk kell a műszaki rajzokat PDF formátumba és le kell menteni mappákba, hogy a munkatársak elérjék őket. Azonban ezek nem állnak kapcsolatban a valós, nap mint nap változó modellel. Ezért a csapat az ideje felét a folyamatos frissítéssel és újramentéssel töltötte.” – tette hozzá Gardiner.
Az Onshape valós idejű adatbáziskezelője egy helyen tárolja a tervezeteket és ezek a vállalaton belül bárhonnan elérhetők. Amikor a csapatból valaki végrehajt egy változtatást, azt mindenki más azonnal látja. Az átfogó előzménykezelő (Edit History) rögzíti ki és mikor végezte az adott változtatást, lehetővé téve ezzel a csapat számára, hogy bármikor visszatérjenek egy korábbi verzióhoz. A megosztás funkcióval (Sharing feature) a tervezőcsapatok azonnal megoszthatják a modelleket más részlegekkel vagy a külső partnerekkel, egyetlen internetes linken keresztül.
„Az Onshape-nek köszönhetően az együttműködésünk sokkal gördülékenyebb és mindenki számára közvetlenebb hozzáférést biztosít a CAD modellekhez. Rengeteg időnket felszabadítja, így a legfontosabb feladatunkra, a tervezési kihívások megoldására fókuszálhatunk – mint például a gumibetétes törlő körüli víz összegyűjtése. Hiszen nem hagyhatunk hátra vizes csíkokat a felhasználók padlóján.”
A padlók tisztításán túl – A jövő alkalmazásai
Az Avidbots önálló padlótisztító robotjait reptereken, bevásárlóközpontokban, kórházakban, egészségügyi intézményekben, gyárakban, iskolákban és raktárakban használják szerte a világon.
„A Neo most a fő takarító robotunk, de az alapvető technológiánk a mesterséges intelligencia (AI), a környezet tárgyainak feltérképezése és megértése, valamint a tárgyakhoz való dinamikus alkalmazkodás. A Neo-t az ipar minden területén alkalmazható platformként fogjuk használni és adaptálni fogjuk a fizikai megjelenést a felhasználók különböző igényeinek megfelelően.”
„A jövőbeli robotjainak képesek lehetnek a fertőtlenítésre, a hőmérséklet- és páratartalom monitorozására, az épületeken belüli gázszivárgás ellenőrzésére, a szőnyegek repedéseinek megtalálására vagy akár kiszállítások elvégzésére.” – mondta Schrantz. „A Neo mindannyiunk varázsszőnyege. Csak a képzeletünk, illetve a vásárlóink képzelete szabhat határt annak, hogy még nagyobb dolgokra legyünk képesek.”